رنگ مو

تمایل افراط‌گونه برخی زنان در استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی باعث شده است ایران در رده دوم مصرف کننده این محصولات در خاورمیانه قرار گیرد.

از سوی دیگر هر چه این میزان مصرف افزایش بیشتری داشته باشد روند مشکلات و بیماری‌های متعدد پوستی، چشمی و عفونی بالاتر می‌رود.گ ایران"برای آگاهی بیشتر با انواع بیماری‌های پوستی ناشی از لوازم آرایشی غیر استاندارد با دکتر فرید صفر،‌محقق و متخصص پوست و مو به گفت‌و‌گو نشست.

به طور کلی لوازم آرایشی و بهداشتی از چه ترکیباتی ساخته شده است؟
لوازم آرایشی دارای ترکیبات شیمیایی متعددی است و انواع این اقلام آرایشی ساخته شده از رنگ‌ها، اسانس‌ها،‌فیلترهای رنگی و.... است که باعث می‌شود پوست صورت تغییر رنگ دهد، همچنین در خوشبو‌تر کردن، براق شدن و یا مات شدن پوست صورت تأثیرگذار است.

برخی از ترکیبات لوازم آرایشی، طبیعی و یا به صورت مصنوعی است که هر کدام در جایگاه خود مشکلات خاصی را برای پوست صورت ایجاد می‌کنند.افلاتوکسین‌ها مواد تولید شده توسط قارچ‌ها به شمار می‌روند که سمی و خطرناک هستند.

فروشگاه شاپ ام جی خرید لوازم آرایشی رنگ مو،سوشیا،کرم پودر،کرم پودر آبرسان ببکو،لنز هرا،لنز بیوتی بصورت آنلاین با ضمانت ویژه و قرعه کشی ماهانه و هفتگی

 وجود سرب و افلاتوکسین‌ها در ترکیبات آرایشی صدماتی به پوست وارد می‌سازد اگر این دو ماده خطرناک در ترکیبات مواد آرایشی بیش از حد وجود داشته باشد و زنان به طور مداوم و در دفعات متعدد از لوازم آرایش استفاده کنند ممکن است پوست‌شان تحریک شده و به مشکلات پوستی دچار شوند.وجود این ماده سمی در مواد آرایشی نامرغوب جذب می‌شود.

استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی چه مشکلات و بیماری‌های پوستی را ایجاد می‌کند؟‌
برخی زنان نسبت به یک ماده خاص یا مواد موثر در یک محصول آرایشی حساس هستند، از این رو در تماس با آن ماده شیمیایی پوست صورت‌شان واکنش نشان می‌دهد، اگر مواد آرایشی بیش از 6 ساعت روی پوست صورت بماند علائمی مانند قرمزی، خارش، تورم و تاول‌های زیر پوستی ایجاد می‌کند.برخی عوارض کوتاه مدت و برخی دیگر بلند مدت هستند که معمولاً در تماس پوست با مواد گیاهی یا شیمیایی آلوده واکنش‌های پوستی یا عفونی بروز پیدا می‌کند.

توصیه مهم این‌که زنان بهتر است از لوازم آرایش‌های استاندارد که برچسب وزارت بهداشت دارد و مورد تایید آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت است استفاده کنند، زیرا اکثر لوازم آرایش‌هایی که وارداتی هستند از ترکیبات موادی چون سرب،‌مایع پرده جنینی،هورمون‌های پروژسترون و استروژن تشکیل شده‌اند که در ابتدا نشاط و شادابی موقتی به پوست صورت می‌دهند اما در درازمدت مشکلات را تشدید می‌کند.

با چه شیوه‌ای می‌توان متوجه شد پوست صورت به مواد شیمیایی حساسیت دارد؟
یکی از شایع‌ترین مشکلات ایجاد حساسیت‌های پوستی است برخی اوقات به زنانی که آلرژی بالایی دارند توصیه می‌شود قبل از مصرف لوازم آرایش آن را تست کنند.

در این روش قسمتی از ماده آرایشی را روی بازوی خود امتحان کرده و چون پوست بازو مانند پوست صورت حساس و نازک است و از لحاظ بافتی شبیه به هم هستند اگر ظرف مدت 48 تا 72 ساعت واکنش نشان داد مشخص خواهد شد که پوست صورت شان در تماس با مواد آرایشی ممکن است دچار التهاب و واکنش پوستی شود.

کدام‌یک از اجزای صورت در تماس با لوازم آرایش و استفاده بیش از حد آسیب بیشتری می‌بیند؟
چشم یکی از حساس‌ترین اجزای صورت به شمار می‌رود بنابراین قبل از انتخاب به نوشته‌های روی لوازم آرایشی باید توجه کرد. اغلب زنانی که پوست چرب دارند اگر از لوازم آرایشی که حاوی روغن زیاد است استفاده کنند چون پوست چرب مستعد جوش زدن است از این رو آکنه و جوش‌های زیر پوستی را تشدید می‌کند.

 استفاده زیاد از کرم‌های آرایشی دهانه غدد چربی پوست را می‌بندد و جوش‌های زیر پوستی،‌واکنش‌های پوستی و حساسیت را ایجاد می‌کند و به مرور زمان لک‌های تیره رنگی روی پوست گونه بروز پیدا می‌کند همچنین تورم پلک، ریزش اشک و سوزش در چشم را به وجود می‌آورد.

در رنگ بندی یا تعیین انواع پوست، کدام رنگ از پوست حساس‌تر هستند؟
انواع پوست‌ها در گروه‌بندی به شش دسته تقسیم بندی می‌شوند اما به طور کلی سه گروه از پوست‌ها بیشتر در معرض آسیب هستند.پوست‌های روشن در معرض نور مستقیم خورشید دچار کک و مک می‌شوند و بیشتر از خود واکنش پوستی یا التهابی نشان می‌دهند.زنانی که پوست‌های تیره دارند اگر در نواحی از پوست شان در اثر مواد آرایشی لک ایجاد شود دیرتر به درمان پاسخ می‌دهند.

بهترین روش برای پاک کردن آرایش از روی پوست صورت چیست؟
استفاده از محلول‌های شست‌وشوی آرایش باید مطابق با نوع پوست صورت خریداری شود.بهتر است برای پوست‌های خشک از لوسیون شست‌وشو دهنده،صابون مخصوص یا ژل شست‌وشو استفاده شود همچنین محلول‌ها و تونیک‌های شست‌وشو یا صابون‌های گلیسیرینه یا کرم دار آسیب کمتری به پوست وارد می‌کنند از این رو بهترین گزینه برای پاک کردن آرایش صورت هستند.

برخی زنان برای پاک کردن آرایش صورت از دستمال یا پنبه استفاده می‌کنند که این روش به دلیل ایجاد اصطکاک میان پوست صورت و پنبه یا دستمال پوست را ضخیم و در دراز مدت چین و چروک ایجاد می‌کند.اگر استفاده از لوازم آرایش درست و در حد اعتدال باشد پیری زودرس ایجاد نخواهد شد همچنین زنان می‌توانند از کرم‌های ضد آفتاب رنگی به جای کرم پودر استفاده کنند.
منبع:جوان ایرانی